Matkalla kohti ensiviikon perjantain kolmatta Voimauttavan valokuvan työpajaa on tehtävänä ollut oma tunneperhe. Idea on rakentaa kuvallinen kertomus itselle tärkeistä arkipäivän tunneverkostoon kuuluvista ihmisistä. Ajatus ei ole pelkästään kuvata omaa ydinperhettään, vaan sinne saa kuulua ihan kuka tahansa, joka on jollain tavalla muovannut minun omaa identiteettiäni. Kuvien ei tarvitse olla ajallisesti sidottuja, ne voivat olla mistä elämänvaiheesta tahansa.
Valokuvia tutkiskelemalla löytää ne tärkeät linkit niihin ihmisiin, jotka ovat toimineet peileinä oman itseni näkemiseksi selvemmin.
On siis näinä viikkoina vanhoja valokuvia kaadettu lattialle kenkälaatikkokaupalla. Huushollin läpi kahlataan valokuvilla päällystettyä polkua pitkin. On huomattavan paljon helpompaa tarttua kuvista kumpuaviin tunnelmiin, kun siihen valokuvaan voi fyysisesti tarttua. Katsella kuvia samalla kun käyskentelee mietteissään olohuoneen lattiaa. No entäs tietsikkakuvat....Digikuvia kun tuijottaa ruudulta, on kuin kuvan esittämä ihminen olisi säilötty Saarioisten kurkkupurkkiin. Valokuva ei ole jostain syystä niin fyysisesti läsnä, on paljon antoisempaa hypistellä valokuvaa fyysisesti omassa kädessä.
Suunnitellessani omaa tunneperhe näkemystäni tuli jostain mieleeni Beatlesin Sergeant Pepperin kansi.
Vinyylilevy aikoina levyn kolmantena puolena pidettiin yleisesti levyn kantta. Kansitaide oli välillä mielikuvituksen ylittävää. Esimerkkeinä vaikka mm. Yes yhtyeen kansista vastanneen Roger Dean tai Alice Cooperin levyn koottava pulpetti. Kyseinen Beatlesin kansi olikin mullistava koko levynkansi taiteen. Bändin pojat saivat nimetä itselleen tärkeitä henkilöitä, joista valmistettiin sitten heille yleisö taustalle luonnollisessa koossa olevina pahvinukkeina.
Mitä!!!....tämähän haisee voimauttavalle valokuvaukselle. The Beatles on siis ollut uranuurtaja voimauttavan valokuvan käsitteessä. Tämä kansihan on ilmiselvä tunneperhetyö. Kaverusten eri elinkaaren aikana fanittamat ja heille itselleen tärkeät henkilöt olivat päässeet pasteeramaan samaan kuvaan. Sieltä löytyvät jopa heistä itsestään tehdyt vahanuket. Beatles käsitteli voimauttavasti itseään kuvien avulla. Miten olen muuttunut ja miten ihmiset nyt näkevät minut?
Miten nämä ihmiset ovat muovanneet minua siksi ihmiseksi joka nyt olen?
Valokuvaaja Peter Blaken vuonna 1967 "klubiaskin" kanteen tekemä suunnitelma tulevasta kansikuvasta on extrahellyyttävä.
Linkki, missä kerrotaan kuka kukin kuvassa oikein on.
Linkki Wikipediaan koko albumin taustoista ja sen synnystä